Karolina Backlund Höglund

Publicerat: 26 augusti 2022

”Aj Aj!!!!! Jag spelade in ett kundmöte”!

(Krävde såklart ett godkännande av kunden)  

Ni är säkert någorlunda trygga i att hålla i videomöten på Teams numera – men har ni funderat på om ni är lika sociala som i det fysiska mötet? Har ni social kompetens även i Teamsmötet? 

Vi behöver skapa ett Socialt kundmöte där kunden blir sedd – Oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte. Har ni tänkt på det?  

Jag ville lyssna igenom ett kundmöte i efterhand för att se hur social kompetent jag verkligen är i mina kundmöten i Teams.   

AJ AJ AJ AJ! Det var extremt jobbigt att se och höra mig själv i inspelningen. Men jag är otroligt tacksam att jag gjorde detta. Det gav mig så enormt mycket och det kommer jag att göra igen, många gånger. 

Den lilla stunden det tog för mig att lyssna igenom mötet har gett mig flera möjligheter att växa och bli bättre i det digitala mötet.  

Jag var trygg och förberedd i det jag ville säga, det jag behövde ta in och få med mig efter mötet. Leda mötet och ta oss vidare till nästa steg, allt det gick bra. Precis som jag gör i det fysiska mötet. Det jag tränat på i flera år, det jag bara gör sådär utan att tänka så mycket på det.  

Dock la jag märke till att det är otroligt viktigt att jag INTE glömmer att tillämpa min sociala kompetens som jag redan är duktig på i det fysiska mötet. Då finns det så inrotat i mig, så naturligt i hela min kropp, hjärna och hjärta. Det sker per automatik.

Vi vet att vi som säljare måste kunna läsa av, tyda signaler och känslor från kunden i mötet. Det är minst lika viktigt att kunden kan känna av er, era känslor, känna att ni är intresserade, förstå vad ni säger och ni behöver ge ett intryck av att ni är trygg och pålitlig. Släpp därför in kunden tidigt i mötet, då menar jag inte att ni öppnar upp mötet digitalt, jag menar i dialogen alltså, släpp in och ha inte enbart en monolog och fastna i att ni ska få ut så mycket som möjligt av det ni tror är viktigt att få sagt – ha en tydlig agenda och förklara för kunden att de gärna får avbryta och ställa frågor under mötet (om det nu är Ok för er) – och förklara isåfall hur de kan göra – t ex. genom att sträcka upp en hand i Teams om det är vad ni önskar.  

👉 Glöm inte detta i det digitala mötet. Tillämpa din sociala kompetens även där:    

 

  • Presentera er för varandra och hälsa. Tänk som du gör i det fysiska mötet förutom att ni inte kan ta varandra i hand.  
  • Tänk på hur ni ser ut när ni lyssnar koncentrerat. Ni kan uppfattas som ointresserade och allvarlig – ger helt fel signaler! 
  • Var förberedd på att ljud och bild kan vara ett problem hos kunden – lär er hantera när ni blir avbruten pga. Tekniska problem så ni inte kommer av er för mycket. Ni behöver behålla fokus och inte tappa tråden.  
  • Jobba med tempoväxlingar! – samma tempo hela tiden blir inte bra. Jobba med tempoväxlingar för att hålla intresset under hela mötet. Självklart köra presentation emellanåt eller t ex. whiteboard-funktionen i Teams!  
  • Missa inte bra lurar! Få bort ”burkigt ljud” 
  • Berätta om ni för anteckningar under mötet – det ser konstigt ut om ni böjer ned blicken utan förklaring  
  • Håll tiden för mötet! Ta pauser om mötet sträcker sig längre än 45 minuter.  
  • Glöm inte att skratta och vara rolig – lika spontant som du gör i det fysiska mötet! (utan att bli flamsig såklart)  

Till sist en allvarlig sak som jag märkte i mitt möte – Jag måste SLUTA med mina ”eh, eh, eh” då jag letar ord i mina meningar. KATASTROF. Det var min viktigaste lärdom. Det kommer säkert fler också för varje gång jag lyssnar igenom ett möte i efterhand 😊  

Jag fortsätter att öva på detta – kommer ni att göra det också?  

Fler blogginlägg