Digital arbetsplats

Publicerat: 2 juni 2020

Har du en ergonomisk arbetsplats när du jobbar hemifrån?

I dag är det många som jobbar hemifrån, risken är att man inte har samma ergonomiska förutsättningar som på sin arbetsplats. Detta är viktigt att se över för att undvika problem med stel nacke, axlar och rygg.

  1. Är din dator i rätt höjd?
    Skärmen ska vara i samma höjd som dina ögon när du sitter rak i ryggen och tittar rakt fram. Om du jobbar med en laptop och inte har en separat skärm så behöver du få upp datorn. Istället för pärmar, kataloger och andra kreativa lösningar finns det många olika stativ till laptops som fungerar väldigt bra om du sitter vid köksbord, vardagsrumsbord eller skrivbord.

  2. Trådlöst tangentbord och datormus
    I och med att du höjer din dator kommer du även behöva ett trådlöst tangentbord och mus, för att få en så naturlig och bra ställning som möjligt.  

 

  1. Ta pauser
    På ett kontor är det naturligt att ta korta pauser för att prata med kollegor, gå till skrivaren eller hämta en kopp kaffe. Hemma är det lätt att fasta vid datorn hela dagen. Så se till att planera in pauser och rör på dig. Om möjligt – växla gärna mellan olika arbetsplatser i hemmet. Stå upp under telefon-/videosamtal eller ta samtalet samtidigt som du tar en promenad.

  2. Se till att fortsätta vara social!
    Vi inser nu hur viktigt den sociala delen av våra arbetsliv är, så boka in dina kollegor på fika eller lunch via video, för att hinna prata om sånt som ni annars hade gjort på kontoret. Eller varför inte ringa när ni tar en promenad. Viktiga att få motionen nu när vi inte rör oss till och från jobbet.

Har du frågor på hur vi kan stötta er med tillbehör eller kommunikationsverktyg för att hålla kontakt med kollegor? Kontakta ditt lokala Gibon-kontor. www.gibon.se/kontakt