Karolina Backlund Höglund

Publicerat: 9 september 2022

JA för stunden! Men…. 

…. Jag får ständigt nya uppdrag som ska utföras och mina arbetsuppgifter förändras därmed hela tiden.. Gibon365 finns där , jag har förutsättningarna hela tiden men det är JAG som måste agera och nyttja alla funktioner så de passar med mitt nuvarande arbetssätt och de jag väljer att samarbeta med.  

Vad är det då jag ändrar från hur jag gör idag? 

  • Ser över vilka som jag ska samarbeta med i det nya uppdraget & bjuder in till samarbete i Teams/Planner/Project/Yammer/Power BI – det som passar bäst för vårt uppdrag. 
  • Förbereder i  Teams (strukturerar upp i kanaler, flikar och gör de produktivitetsverktyg eller program vi ska jobba med tillgängligt direkt från Teams 
  • Lägger in automatisering med hjälp av Power Automate så vi får avisering om när något uppdaterats och får det publicerat där jag vill ha det, te x. i Teamschatt i kanalen vi jobbar i 
  • Lägger till automatiseringar med hjälp av Power Automate så allt vi ska analysera eller rapportera snyggt sammanställs i excel eller Power BI rapport för enkel uppföljning och rapportering 
  • Rensar upp i Teams så de kanaler jag inte behöver bli påmind om blir dolda och jag håller därmed fokus på det jag SKA göra 
  • Uppdaterar min To-Do (i Teams)  med de nya arbetsuppgifterna och ser över prioriteringar på de som finns där sedan tidigare ( lägger jag till nya arbetsuppgifter/uppdrag så måste jag rensa upp bland befintliga för att få tid och möjlighet att fortsatt leverera)  

Det här är mitt ansvarDet här får mig att må bättre och jag kan lättare utföra mitt arbete. Att jag hela tiden förbättrar och håller efter bland mina arbetsuppgifter. Strukturerar upp med hjälp av alla produktivitetsverktyg jag har tillgängliga med hjälp av Gibon365. Arbetsuppgifter förändras och då behöver jag förändra mig och mitt arbetssätt också. 

Det här är det nya moderna sättet. Att löpande se över sitt arbetssätt och anpassa till att vara så effektiv som möjligt på ett säkert, enkelt och produktivt sätt.  

Reflektion från OLD Times: Jag minns när jag jobbade på olika företag och ständigt var stressad. Jag fick hela tiden skjuta fram på det jag skulle göra. Det dök upp andra saker som behövde göras på en gång, oväntade saker och andra ville ha hjälp direkt. Jag var hela tiden stressad och tänkte – ”det som jag skulle ha gjort får jag göra när dalen kommer”. Toppar & dalar pratades det om överallt, hela tiden. Jag pratade också om det. Men dalen kom ju aldrig. Vad gjorde jag? Vad gjorde min arbetsgivare? Vi ändrade oftast inte arbetssätt och rutiner, vi sa snabbt: ”Det är systemen” eller ”vi får acceptera det för systemen var alldeles för dyra och nu har vi investerat i dessa och ska vi köpa in fler funktioner till systemen så kostar det multum”  

Jag skrattade för mig själv när jag var i matbutiken häromdagen. Bakom kassan stod det en stor korg på en bänk med en lapp där det stod: ” returer – ställ tillbaka på hyllan när TID finns” – När tid finns??!!!! Jag är så nyfiken att höra när den tiden verkligen finns. Jag hoppas inte att det hamnar kylvaror där i korgen!

Vill ni höra mer om hur ni kan strukturera upp ert arbetssätt på ett säkert sätt med hjälp av Gibon365? Kontakta ert närmaste Gibon-kontor eller mig:   

Fler blogginlägg