Karolina Backlund Höglund

Publicerat: 16 juni 2023

Idag vill jag vill ge er några exempel på hur Microsoft Forms kan hjälpa er att bli mer produktiva. Ni kan med detta verktyg samla in information & data som är till nytta i er verksamhet. Det är ett användarvänligt verktyg och blir ekonomiskt för er då detta är ett utav alla produktivitetsverktyg som ni har tillgängligt Gibon365.

Samla in feedback, samla in data direkt från verksamheten och engagera medarbetare i undersökningar och analysera sedan det ni samlar in på ett enkelt sätt. Tillämpa automatiseringar i de fall ni önskar kapa arbetsmoment och bli mer effektiva i ert arbete. Samarbeta med det ni samlat in i Teams ifall ni önskar det.

Ni samlar enkelt in den data ni behöver fånga in från verksamheten, på ett modernt digitalt arbetssätt och i och med att ni samlar ert data digitalt på detta vis så ökar ni möjligheterna till att även samarbeta digitalt och gärna i samarbete med fler produktivitetsverktyg som finns tillgängliga i Gibon365 för er.

Ni samlar inte bara in, ni lagrar dessutom ert data där ni önskar lagra det, enkelt i en excelfil eller väljer att filen publiceras i Teams på något bra ställe för er att samarbeta runt och kring.

Det här hjälper vi er med så att ni kan fokusera på allt annat som ni behöver göra om dagarna i verksamheten.

Här är några exempel på användningsområden för Microsoft Forms- verktyget:

  • ChecklistaAlla har något i sin verksamhet som måste checkas av, för att inte missa något. En trygghet för medarbetaren och verksamheten. Checklistor har vi använt oss utav länge och det sitter fortfarande mycket listor uppsatt på väggar för att checka av saker, utskriven lista på papper eller skrivet för hand. Här kan ni istället skapa ett formulär för det och enkelt checka av allteftersom ni utför det ni ska göra.
  • SkyddsrondRapportera in data från varje utförd skyddsrond. Analysera det ni rapporterar in direkt i verktyget, alt. att vi styr så det per automatik styrs direkt in till en viss kanal i Teams så teamet enkelt kan följa upp och samarbeta därifrån
  • AvvikelsehanteringArbeta systematiskt med att identifiera, dokumentera samt rapportera negativa händelser och tillbud. Genom att rapportera era avvikelser digitalt i Forms-verktyget så kan ni analysera och följa upp och tillämpa ev. åtgärder i en aktivitetslista. Listan exporterar ni enkelt från Forms-verktyget för att sedan följa upp resultatet tex. i morgonmötet eller veckoavstämningen.
  • Inbjudan till event, webinar, företagsfest, after work etc. – Nyttja Forms-verktyget för att samla in all information ni behöver inför t ex. ett event – hur många är anmälda? Vilka allergier finns så vi kan boka rätt av cateringen etc.
  • Samla in feedbackNyttja Forms-verktyget för t ex. en kundundersökning eller samla in feedback från era medarbetare som är nyttig för er att ta samla in
  • I Microsoft TeamsFör att skicka ut formuläret och samla in era svar så rekommenderar jag att ni lägger ut länken till formuläret i ett inlägg i Teams och uppmanar era medarbetare att svara på er inbjudan därifrån. För de som hellre vill nyttja Outlook till detta genom att skicka ett mail så går det ju jättebra också men jag röstar för ett samarbete i Teams!

 

Vi hjälper er gärna med en introduktion till att komma igång med Microsoft Forms. Kontakta mig eller ert närmsta Gibon-kontor.

 

Mvh Karolina
Affärs – och produktivitetsutvecklare


www.linkedin.com/in/karolina-backlund-höglund

Fler blogginlägg