Publicerat: 24 september 2018

Gibon Uppsala rekryterar Martin Öhlén och Gustav Gesar och startar ett dotterbolag med fokus på webbutveckling och digital marknadsföring. Gibon tar därmed ett ännu större grepp kring digitaliseringen och erbjuder sina kunder hjälp att skapa digitala skyltfönster mot marknaden.

Gibon startade för åtta månader sedan och är en medlemsägd företagsgrupp som erbjuder digitala lösningar för små och medelstora företag i Sverige. Gibon finns på 11 orter, med 130 medarbetare och omsättning på drygt 300 miljoner.

Gibon Uppsala har 22 medarbetare med en rad kompetenser men jobbade tidigare inte i någon större utsträckning med varken webbutveckling eller digital marknadsföring. Tomas Bergman, försäljningschef på Gibon Uppsala, såg dock att det fanns en stor efterfrågan för tjänsterna i Mälardalen. När han kom i kontakt med Martin Öhlén och Gustav Gesar, båda med lång erfarenhet från branschen, kändes det självklart att gå ihop och starta ett dotterbolag för att kunna erbjuda dessa tjänster direkt från Uppsala.

– Vi hjälper företag att bli mer synliga i sökmotorer, sociala medier och omvandla synligheten till besök på kundernas hemsidor – konvertering helt enkelt. Vi arbetar även med att bygga hemsidor och webbshoppar. Man kan säga att vi skapar det digitala skyltfönstret för att locka in kunderna i butiken. Idag startas många små och medelstora företag som springer förbi de större genom att vara duktiga på nätet, säger Tomas Bergman.

– I Sverige ligger vi i framkant, något som kan vara en fördel eftersom vi kan locka kunder från andra länder. Vi är bra på att vara skyltfönster mot världen. Detsamma gäller lokalt, man kan vara ett litet företag i en mindre ort och ändå göra riktigt bra affärer om man är duktig på den digitala arenan.

Samarbetet är även ett viktigt steg i Gibons tillväxtstrategi där man, genom att addera nya kompetenser till Gibon-gruppen ska växa både geografiskt och kompetensmässigt. Gibons målsättning är att nå en omsättning om minst 1,5 miljarder kronor inom fem år. En del i utvecklingen är att hitta intressanta entreprenörer som vill bli del av Gibon, kanske inte minst på orter där Gibon ännu inte är etablerade.

– Gibon är en duktig spelare på marknaden som premierar entreprenörskap, något som var viktigt när vi bestämde oss för att jobba med dem. Vi är inte bara en pjäs på planen utan snarare en medspelare. Jag är imponerad av organisationen och alla kompetenta människor inom företaget, säger Martin Öhlén, Account Manager.

De har bara varit igång en månad men har redan fått en mängd intressanta uppdrag och fler är på gång. Tomas Bergman förutspår att de inom kort behöver påbörja en rekryteringsprocess.

För mer information, vänligen kontakta:

Tomas Bergman
Försäljningschef, Gibon Uppsala
Tel: 073-662 55 23
E-mail:

Mia Åslander
Marknadschef, Gibon
Tel: 076-188 91 77
E-mail:

Fler nyheter