Publicerat: 8 januari 2018

I dag lanseras en ny entreprenörsdriven, medlemsägd företagsgrupp som ska hjälpa små och medelstora företag runt om i landet att lyckas med sin digitala transformation. Tio tidigare affärsavtalspartners från Koneo går samman i en ny gruppering under ett helt nytt varumärke. Den nya gruppen heter Gibon.

– Det finns ett stort behov hos små och medelstora företag runt om i Sverige att lyckas med sin digitala transformation. Ta till exempel fastighetsmäklare, där visningar idag sker virtuellt och budgivningen sker online. Samma omvandling pågår i många branscher och det finns ett stort behov av stöd och hjälp där ute, säger Erik Asker, talesperson för Gibon-gruppen.

Gibon erbjuder digitala lösningar till små och medelstora företag runt om i Sverige. Det kan dock ibland vara svårt att hitta rätt kompetens och få en nära relation till en leverantör som förstår ens verksamhet och utmaningar. Det är här Gibons breda kompetens i kombination med redan etablerade och lokala förankring kommer in.

– Alla våra medlemmar har olika kompetensområden och vår affärsmodell bygger på att vi nyttjar varandras spetskompetenser mellan kontoren. Det innebär att vi både kan ha en lokal närvaro och en stor bredd i vårt erbjudande, säger Mia Åslander, marknadschef för Gibon.

Gibon har från start tio medlemmar, tillsammans 130 medarbetare och en omsättning på mer än 300 miljoner. Gruppen har en tydlig tillväxtstrategi, där man genom att addera nya kontor till Gibon-gruppen kommer att växa både geografiskt och kompetensmässigt. Målet är en omsättning på 1,5 miljarder om fem år.

– Förutom att vi har en affärsmodell som på ett mycket bra sätt kan möta kundernas behov där ute så är den dessutom attraktiv för våra existerande och framtida medlemmar, eftersom den ger dem möjlighet att öka lönsamheten och tillväxten i den egna verksamheten, säger Erik Asker.

Fler nyheter