Publicerat: 29 november 2019

Kostnadseffektiv helhetslösning för
Nya Skolan

Från att ha varit en traditionell kund som köpte IT-service via enstaka timmar, till att lägga över ett komplett ansvar för all IT på Gibon, så ser projektet för Nya Skolan i Trollhättan och Lilla Edet ut. Gemensamt har Gibon och Nya Skolan arbetat fram innehållet i en väl fungerande modell. Modellen, med en kostnad per användare och månad, inkluderar alla tjänster. Och resultatet då? Viktig tid har frigjorts för den administrativa skolpersonalen och Nya Skolan kan hantera sin IT-budget på ett betydligt enklare sätt.

– Vi ville slippa lägga tid på IT-frågor och istället fokusera på vår kärnverksamhet och skolornas elever. Därför behövde vi en helhetslösning med samlad bred kompetens för att driva vår IT, det är helt enkelt något som bara måste fungera. När det strular tar det tid, påverkar många och kostnaderna kan lätt dra iväg. Därför har det varit mycket viktigt för oss att gemensamt med Gibon hitta en bra och hållbar lösning, säger Tony Ekström, vd för Nya Skolan AB.

Modellen består i att flera av de olika tjänster som Gibon erbjuder och de funktioner som Nya Skolan efterfrågat, bakats ihop till en helhetslösning med fokus på långsiktighet.  Projektet innefattar support för elever och personal och klienttjänster. Nätverkstjänster där Gibon ansvarar för inkommande internetleveranser och support för dessa är även under utrullning.

– En stor fördel är den kostnadskontroll som vi har nu, det är lätt att budgetera när det finns en förutbestämd månadskostnad som inkluderar allt, även oförutsedda händelser. Det är enkelt och tydligt och nu har vi Gibon som vår externa IT-avdelning fast internt med personal på plats hos oss ett par dagar i veckan, säger Tony Ekström.

 

– IT är en tillgång för alla verksamheter och den här modellen är tillämpningsbar i hela Sverige, inte bara för skolor. Vi jobbar som vilket företags IT-avdelning som helst, med en fastslagen budget. Med ett stort antal användare, som i det här fallet, passar modellen väldigt bra. Det är enkelt att ta fram en modell där det kostar en viss summa för elever och personal och innanför den summan tar vi fullt ansvar vilket är mycket smidigt för kunden, säger Glenn Petersson, vd för Gibon Trestad AB.

Modellen sparar tid och pengar och kunden får en effektivare organisation med färre IT-problem. Gibon beslutar även kring vilka produkter som används i nätverket eftersom erfarenheten av vilka produkter som fungerar väl tillsammans är viktig.

Både Glenn Pettersson och Tony Ekström är överens om att denna typ av lösning är till nytta för bägge parter.

–Vi har lagt ribban högt, till skillnad från många andra skolor har vi valt en lösning som nog på pappret ser dyrare ut men som på sikt kommer att vara billigare. Dessutom vet både Gibon och vi att vårt samarbete kommer att utvecklas under lång tid, vilket är en trygghet för både oss och Gibon, avslutar Tony Ekström.

Kundansvarig:
Glenn Petersson
glenn.petersson@gibon.se